常態行動心理学者の瀬木と申します。 ”常態行動”とは人間が普段、無意識的に行っている行動の事。 例えば朝起きて歯を磨き朝食を食べ、仕事をして、昼食を食べ、仕事再開し、帰宅、夕飯食べて、歯を磨いて寝るという一連の行動形態の事を指しています。 その”日常生活の無意識行動”の中に実は様々な問題が内包されている事に多くの方は気付いておられない。その諸問題を解決する為、何かと難しいと思われている心理学と言う分野を解り易く生活に根ざしたテーマを元に説明させていただきたいと思っています。
2015年9月28日月曜日
画一的統一主義教育が齎す苛め問題に於ける常態行動心理学的解釈と対策について♪
本日のテーマは『画一的統一主義教育が齎す苛め問題に於ける常態行動心理学的解釈と対策』について。
小中一貫教育に於ける画一的統一主義教育が現代日本に於ける苛め問題の温床となっていると知る人は少ない。
つまり文科省の教育制度事態が苛め問題の温床となっていると言う事である。
現行の教育制度に於いては従来の詰め込み型教育からゆとり教育へとシフトし週末休校制を初めとして児童への負担減を目的としている。
しかし同時に教職員と保護者の負担増となりその皺寄せはやはり児童に向けられる。
その結果その狭間で苦悩する児童の捌け口は当然の結果として弱者へと向けられる事となる。
これが苛めの最大原因である。
文科省の愚策が苛め問題を作り出している現実をしかし文科省は把握せず認めずである。
苛めは現場で起きているのであって文科省の会議室で起きているのではない。
会議室で想定できない事が現場で起きる筈が無いと言うのは奢り以外の何物でもない。
更に苛めの様相を混迷化させているのが表題にもある画一的統一主義教育である。
同じ格好同じ机同じ教材同じ指導に於いて生徒を教えそれにそぐわぬ者は補習にて補填し最終的には置いてきぼりにする。
本来的には置いてきぼりにしたくなくとも学習指導要項に於ける画一的教育プログラム範囲内ではそれを補う事は不可能に近い。
稀に補習時間を延長して教える教員がいるとMP(モンスターペアレント)による苦情攻撃が入り上層部からの警告により中止せざるを得なくなる。
結果落ちこぼれは落ちこぼれのまま中学を卒業する事になり志望高校への進学を断念せざるを得なくなり諦念と言う言葉を学習していく。
下は切り捨て上ばかりを伸ばす今の学校教育に於いては向学心を自ら持つ者のみが生き残り向学心を自ら持たぬ者は脱落していく。
脱落していく者達にとっては生き残れる者達は言わば自らの生命線を断ち切る存在として位置付けられそれが苛めの原因となる。
更には身体的な特徴を持つ存在やその身体的な特徴を持つ者の身体能力及び生物学的な生存能力はそれを持たぬ者には脅威に写りそれ故の排除欲求が高まりそれが苛めへと昇華されていく。
以上が小中一貫教育に於ける画一的統一主義教育が齎す苛め問題の核心である。
対策は只一つのみ。
小中一貫教育に於ける画一的統一主義を止める事のみである。
生徒の自主性を伸ばし自立心を伸ばし個としての存在価値を認めそれを高めていく。
その事により自尊心を高め他者への殺傷欲求を低めていく。他者への殺傷行為が己の自尊心を傷付け己の価値を低める行為である事を教えそれを浸透させていく。
我が元へ来る虐めっ子の多くに私はこれを教え苛めが非生産性行動である事を認めさせ苛めを無くす事に成功している。
苛めは勿論犯罪です。
然れど苛めが非生産性行動である事を教えぬ指導者にも同じ罪は課せられます。
勿論教育者だけでなく親御さんや地域住民も同じ責任が課せられます。
子供は国の宝、我々人類の宝です。
その宝を守るのも、人類に課せられた使命。
私はそう考えています。
今日も元気に頑張りましょう。
本日は世界一教育問題に取り組んでいるフィンランドの公用語スウェーデン語で。
Dagens tema är " standardiserad enhetlig princip utbildning i normal beteendepsykologi tolkning att få mobbning problem och motåtgärder . " Människor som vet och Konaka konsekvent utbildning i uniform princip enande utbildning har blivit en grogrund för mobbning problem i moderna Japan är liten . Med andra ord är det att säga att utbildningssystemet situationen för ministeriet är mobbningen har blivit en grogrund för problem .Det är ett syfte med föreliggande uppfinning att minska belastningen på barn i början av skiftet och helg skolan är slutet system för att rensa utbildning från en konventionell vadderad typ utbildning sätts i det nuvarande utbildningssystemet . Men det blir en börda för lärare och föräldrar samtidigt rynkor är också riktad mot barnen . Som ett resultat utlopp för barn lida i Hazama så att den är riktad till de svaga som en naturlig följd . Detta är den största orsaken till mobbning .
Verkligheten är dock ministerium Gusaku av ministeriet mobbning har skapat problemet erkänns inte utan att veta . Mobbning inte än tillhandahålles än händer inom området sker i konferensrummet av undervisningsministeriet . Det är inget annat än behandla det är det som inte kan antas att säga att det inte finns något kommer att hända i området i konferensrummet . Det är en standardiserad enhetlig doktrin utbildning , vilket också är titeln som görs till förvirring av utseendet på ytterligare mobbning .Person som inte är Soguwa till att lära eleverna att sätta på samma klänning samma skrivbord samma läromedel samma riktlinjer för ersättning till slut kvar av handledning . Naturligt är det inom området i uniform utbildningsprogram i undervisningen viktig punkt är inte nödvändigtvis vill vara kvar det är nästan omöjligt att kompensera för det . I sällsynta fall när det finns lärare som undervisar genom att förlänga den extra tid MP ( curlingföräldrar ) att tvingas sluta med en varning från den övre delen innehåller klagomål attacker. Resultat nrbarnet kommer att fortsätta att lära sig ord att säga att avgå och tvingas ge upp gå till den blivande high school kommer att användas för att ta examen från högstadiet resterna av det akterseglade nrbarnet .Nedan sätts in i skolundervisningen att förlänga strax ovanför trunke endast de med sin egen lust att lära kommer att falla av en person, inte har sin egen överlevnad lust att lära . Överleva de som är för hösten av för att gå de som orsakar placeringen är det mobbning som närvaron av så kallade skära av deras livlina . Förutom de som inte har det fysiska förmåga och biologisk bärkraft de med närvaro och de fysiska egenskaperna med fysiska egenskaper går till hotet ökade därför eliminera önskan är att det mobbning Ovanstående är kärnan i standardiserade enat princip utbildning ger mobbning problem i elementära och högsta konsistens utbildning .Mäter endast en enda . Det är bara att stoppa i uniform enhetlig princip små, medelstora och konsekvent utbildning . Erkänna existensen värde som enskilda sträckt oberoende hjärta sträckt autonomi eleverna går att förbättra den . Saken jag sänker döda önskan att andra förbättrar självkänsla genom . Killing handling av de andra går infiltrerade det lärde att det är handlingen att sänka värdet på sin egen skada sin egen självkänsla. I många översittare kommande till mitt ursprungliga jag har varit framgångsrika i att eliminera mobbning erkänna att undervisa denna mobbning är en icke -producerande beteende.Mobbning är naturligtvis brott. Även hjort Re etc. mobbning är oväntad undervisning att det är en icke -produktiva beteenden ledare samma brott kommer att införas . Naturligtvis inte bara lärare föräldrar Mr och lokalbefolkningen har också införde samma ansvar . Barn nationell skatt , vår skatt av mänskligheten . Också skydda skatten införde mission på mänskligheten. Jag tror det .Vi ska göra vårt bästa för att friska i dag . Idag i det officiella språket svenska finländska arbets på världens utbildningsproblem.
登録:
コメントの投稿 (Atom)
0 件のコメント:
コメントを投稿