2014年8月23日土曜日

伝承に於ける常態行動心理学的解釈について♪

本日のテーマは『伝承に於ける常態行動心理学的解釈』について。 『伝承』即ち『伝える』と言う行為には二つの意味がある。 一つには『内容を正確に伝達する』と言う意味。 もう一つは『内容を長く繋ぐ』と言う意味。 前者は伝言等で用いられ、後者は伝統芸能等に用いられる。 私も僭越ながら人を教え導く立場の人間であり25年以上心理学一筋で生きてきた人間なので我が技を伝承しその技を後世に残し活かして欲しいと願う者の一人である。 例えば『伝承者』と言う立場の人の中には二種類の類型があるように私には思える。 一つは『自己顕示的収束型伝承』と『伝道顕示的拡散型伝承』の二種類である。 平たく言えば己自身を伝承させたいか? 己の極めた技を伝承させたいか? の二種類である。 多くの指導者が後者だと言われるが果たして本当にそうであろうか? 例えば伝承する型にとても拘る指導者が居られる一方、大枠さえ抑えれば細部は余り拘らないとする方も居る。 これも解りやすく言えば武術家をみれば解りやすい。 型に拘る武術家と即時的対応に拘る武術家とどちらが強いか? 強いのは後者である。 敵はその都度違う。 型に拘りすぎれば相手の力量を見失う。 相手の出方や技の繰り出し方を見ながら即時的対応すれば勝率は上がる。 先の指導者も同じである。 例えばFlower arrangementで自分が教えた通りにarrangementをする事を尊び生徒のオリジナリティを潰す指導者と多少教えた事と異なっていてもarrangement自体を尊ぶ指導者とでは育つ生徒の質が桁違いである。 前者は言わば指導者のコピーを量産しているだけに過ぎずFlowerarrangementの技術的発展性は欠ける。 翻り後者はFlowerarrangement自体の技術的継承を主眼に入れている為に技術的発展性に富み長く存続が叶う。 実はこれは生物学的及び細胞学的根拠に基づいている。 多細胞生物は細胞を分派分裂成長させる事により生き永らえている。 その元は刺激である。 されど指導者と細部まで同じ物を作らされるのはこの刺激に欠ける。 つまり生産性や独創性に欠け、存続性も欠ける。 翻り指導者の指導にオリジナリティを加える事が出来ればそれが刺激となり細胞を分派分裂成長させる事が出来るので生産性や独創性に富み存続性も増える。 本当に技を伝承させたいのであるならば基本はしっかりとせねばならないが生産性や独創性を指導者が奪うべきではない。 私も指導者の端くれとして教え子の独創性や生産性は奪わぬよう最大限注意を怠らぬように気を付けている。 明日は我が身である。 指導を生業とする一人として肝に銘じて起きたいと願う。 Today's theme is about "in handing down normal behavioral psychological interpretation. "Legend" said tell the Act i.e. is two different meanings. Meaning "propagate the contents accurately, for one thing. Another is the meaning "to bridge the long'. The former is used in message, etc., the latter employed traditional performing arts. In one of those who hope their skills to future generations leaving utilize want, since humans lived in psychology, devoted more than 25 years, who are ministering to the people while I too presumptuous in lore and our skills. E.g. in the position to say [folklore] of people in seems to me like there are two different types. One thing "evangelism exhibitionist diffusion-type tradition, two with"self exhibitionist convergent tradition'. Wants to pass his own layman's terms? Like the mastered his skills handed down? Of the two types. Is called the latter's many leaders and would be played so really? For example there is a restful and in-House too detail, while the type to pass very traditional leaders can be roughly even promise to. Easy-to-understand put it even more clearly, it were martial artists. Martial and martial types in an immediate response to fuss over and neither is strong? Strong in the latter. Enemies are different each time. Too adhering to lose sight of one's opponent. If an immediate response while looking out towards your opponent's moves and techniques come up winning percentage. Which leaders are just the same. For example by orders of magnitude in quality of students growing in respect him self taught in Flower arrangement arrangement, crush the originality of student leaders and leaders who taught slightly different than respecting the arrangement itself. Merely the former speak mass production copies of the leaders, lack of technical development of the Flowerarrangement. To enfold the latter puts focus on technical inheritance of the Flowerarrangement itself to the technical development of rich and long survival will come true. This is actually based on biological and cellular basis. Multicellular organisms live by an offshoot Division growth cells. Its source is in stimulus. This exciting lack of how leadership and attention to detail made the same thing. That is devoid of productivity and originality, lack even the survival of. So it becomes stimulus can add originality to enfold leaders for guidance, cells grow offshoots Division can productivity and creativity and increase survivability. But if you really want to and handed down skill in basic must firmly productivity and originality should take away leaders is not. Diligent utmost attention so I also Rotten a student creativity and productivity leaders as petty as being careful. Tomorrow in my body. As a guidance to the occupation one person in mind, you want to get up and pray.

0 件のコメント:

コメントを投稿