常態行動心理学者の瀬木と申します。 ”常態行動”とは人間が普段、無意識的に行っている行動の事。 例えば朝起きて歯を磨き朝食を食べ、仕事をして、昼食を食べ、仕事再開し、帰宅、夕飯食べて、歯を磨いて寝るという一連の行動形態の事を指しています。 その”日常生活の無意識行動”の中に実は様々な問題が内包されている事に多くの方は気付いておられない。その諸問題を解決する為、何かと難しいと思われている心理学と言う分野を解り易く生活に根ざしたテーマを元に説明させていただきたいと思っています。
2014年5月27日火曜日
『覚える』事に対する常態行動心理学的解釈♪
本日のテーマは『覚える』について。
一般的に『覚える』は『記憶する』という風に使われる事が多い。
『単語を覚える』『年号を覚える』『数式を覚える』等である。
されどこれは学生時代までの話。
では、社会に出てからどう変わるか?
今度は『仕事を覚える』『手順を覚える』『スキルを覚える』という風に変わってくる。
ではこの『覚える』は学生時代と同じ『覚える』だろうか?
残念ながら答えは『No』である。
この場合の『覚える』は『理解する』という言葉に言い換えられる。
実は『覚える』の原議は此方の方。
それが受験戦争を迎えるに辺り『理解する』から『記憶する』に意味が刷り変わっただけである。
例えば先の『単語を覚える』『年号を覚える』『数式を覚える』という場面に於いても『理解する』というprocessを経ると『記憶の定着度』は飛躍的に向上する。
それは脳科学および細胞学的な『刺激』と大きく関係がある。
『理解する』為には『思考する』事が大事である。
『年号を覚える』際にもその年号に起こった出来事が何故起こったのかを『思考する』事により脳に『刺激』を与える事が出来る。
『単語を覚える』際にもその単語の成り立ちを『思考する』事により脳に『刺激』を与える事が出来る。
『数式を覚える』際にもその数式が何故必要なのかを『思考する』事により脳に『刺激』を与える事が出来る。
脳は『synapse』と言う脳内情報伝達物質により脳内情報を各部所に伝達する事により様々な処理を行っている。
その際に『synapse』に於ける脳内伝達情報が多ければ多いほどの記憶は定着する性質を持っている。
拙作『瀬木式記憶術』もこのsynapseの伝達能力を活用した記憶術でありそれにより受験戦争を勝ち抜き連戦連勝記録を未だ樹立中である。
つまり『覚える』事は『理解する』事なのである。
『覚えが悪い』『覚えが遅い』は『理解が悪い』『理解が遅い』と言い換えられる。
そしてこれは『理解の方向性を正しくする』『synapse伝達量を増やす』事でそれぞれ解決する。
此処で一つ確認しておきたいのだが『理解する』事と『知識レベル』は同価値ではない。
珠に『私は頭が悪いから理解力がない』とする愚か者がいるがその考えこそが『愚か』だと言わざるを得ない。
『頭の良し悪し』と『理解力』は無関係である。
如何に理解の方向を正しくしsynapseの伝達量を増やすかは頭の良し悪しではなく『思考転換力』である。
これは日頃の日常生活に於ける少しの努力で誰でも簡単に身に付ける事が出来る。
本当に『真の理解』を得たいのならば我が門を叩いてください。
私が『貴方だけの真の理解』をお導き差し上げます。
today's theme is "remembering' about. General "feel" is often used to "remember". "Remember the words'"remember the name of an era', "remember the formulas' etc is. But it's talking to the student. Change, coming up on? "Learn the ropes" now "remember step' will change to"learn the skills'. In this "remember" the student with the same "remember' I wonder? Unfortunately the answer is 'No'. In this case "remember" is paraphrased in the word "understanding". Actually "learn" Hara Conference is of this one. It will take war to around here from the "understanding" to remember "' simply means printing changed. For example say "remember the formula' ahead of"remember the word' "era to remember' and go through the process of"understanding the' in the scene "the fixity of memories' is dramatically. It is brain science and cell-biological "stimulus" bigger has a. "Understanding '"thinking' is important in. What happened why events happened in the era when "remember the name of an era'"thinking' by brain "stimulus" can give. During their "remember the word' origin of the word"thinking' by brain "stimulus" can give. During their "remember the formula, the formula why?"thoughts"by can"stimulus"to the brain. Brain has various processing by brain information mediators say the "synapse" conveys the brain information on each part. When the brain transfer information in the "synapse" more more of the memory properties to settle has. In memory of Seki formula memory skills by me using this synapse transmission capacity through examinations by,-game series winning streak still in the establishment. "Understand" is "remembering" in a Word. Remember that bad "remember slow' are interchangable with"slow understanding' "poor understanding". And this is "more synapse transmission' thing"to correctly understand directions' to solve each. Here one thing to make sure is to understand it ", and"knowledge level"is not the value. In Zhuhai has no from my comprehension is not a fool but was "stupid" and I have to say. "Head good or bad ' and in understanding power. How to understand and correctly and increase the transmission of synapse is good head quality is not the thinking turning power. This can be by in everyday life a little effort anyone easier to attain. Really, banging 'understanding of the true' If you want to get to my gate. I will receive guidance only you of true understanding.
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