常態行動心理学者の瀬木と申します。 ”常態行動”とは人間が普段、無意識的に行っている行動の事。 例えば朝起きて歯を磨き朝食を食べ、仕事をして、昼食を食べ、仕事再開し、帰宅、夕飯食べて、歯を磨いて寝るという一連の行動形態の事を指しています。 その”日常生活の無意識行動”の中に実は様々な問題が内包されている事に多くの方は気付いておられない。その諸問題を解決する為、何かと難しいと思われている心理学と言う分野を解り易く生活に根ざしたテーマを元に説明させていただきたいと思っています。
2014年5月31日土曜日
心配りに於ける常態行動心理学的二層構造について♪
本日のテーマは『心配りに於ける常態行動心理学的二層構造』について。
例えばホテルのハウス キープを担当する人が上からの指示で女性客にはアメニティgoodsを、男性客には髭剃りsetを枕元においてあげる行為、これを『表層的心配り』と言います。
つまり相手のアクションに対して見える範囲内での心配りの事です。
此処までは大抵の方が出来ます。
中にはこれすら満足にできない所も私の経験上少なくはないですが大抵そう言う所はその後客足が途絶えて潰れています。
人が態々お金を払って迄宿泊するのは日常の雑事から離れ癒しを求めて宿泊をするのです。
そのお客のneedsには宿泊業としては応える義務があると思います。
されど中には見た目で判断し接客態度をコロコロ変える場所もあります。
そういう場所は大抵潰れています。
今一つの心配りが『下層的心配り』です。
例えば何回か御利用経験があるお客様で大体の好みを把握できた方に限りますが例えば都会の喧騒を逃れて田舎の宿屋に泊まりに来たお客様にはなるべくドア側ではなく窓側に近い場所にベッドを設置する。
ベッドと床の距離を低くして物を取りやすくする。
これはなるべく日常生活に近い環境で快適に睡眠を取って戴きたい心配りです。
逆の心理が働くお客様も居ます。
所謂閉所恐怖症や暗所恐怖症、高所恐怖症のお客様で の為になるべく低層で通路側で外の光や外の声が聞こえる場所にベッドを設置する。
すると光や声が暗所及び閉所恐怖症の恐怖心を退けます。
大事なのは口には出さないけれどこうしてくれたら嬉しいなという下層的心配りが出来ていれば集客は望めます。
私はこの方法で場末で立地条件も悪いホテルの再建計画に着手し見事立ち直らせた経験があります。
お客様が求める下層的心配りが出来ればそれが一つの売りとなり強みとなります。
ブランド力とは私はそういう物だと考えています。
特に地方力が求められる昨今、私は地方の持つ独自ブランド力強化を努める事で日本全体の経済力及び国単位のブランド力強化に繋がると思います。
Today's theme is "in consideration of normal behavioral psychology double-layer structure ' about. For example who are responsible for the hotel's House keep in instructions from the top to female customers amenity goods and to male customers shave acts set to put to the bedside, this is known as "surface care'. That attention to detail within the range seen against whom the action is. Up here more often. May not be satisfied with this even while on my experience at the Institute is not usually say so then lost customers, has collapsed. Until the person expressly to pay is for you to stay want healing away from everyday worries, to stay. I have an obligation as the lodging industry caters to the needs of its customers. But while it looks and the staff to place. Such a place is mostly collapsed. Consideration of "an underlying consideration'. Customers came for example escaped the bustle of the city for example only by customers who use the experience several times was able to grasp the most favorite, to stay at a country Inn as much as possible in door side is not on the Windows side near the location at the bed. To help get things, to lower the distance of the bed and floor. This is in as much as possible daily life want crowned a taking a sleep comfort care. Your reverse psychology works, too. For in your so-called claustrophobic and dark for fear of the fear of heights as much as possible low layer in the aisle outside light and hear out of place at the bed. Then reject the dark & claustrophobic fear light and voice. If you made an underlying consideration of me doing this but it is unsaid is what's important, so I will attract customers views. I embarked on the reconstruction plan in this way bad location in skid row hotels and stunning experience Roosevelt. It becomes selling one thing and if possible a lower attention you seek, and strengths. I think brand and I'm like that. I think I contribute to strengthening the brand throughout Japan's economic power and national units in seeking their own brand strengthening with provincial nowadays especially required local power.
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