常態行動心理学者の瀬木と申します。 ”常態行動”とは人間が普段、無意識的に行っている行動の事。 例えば朝起きて歯を磨き朝食を食べ、仕事をして、昼食を食べ、仕事再開し、帰宅、夕飯食べて、歯を磨いて寝るという一連の行動形態の事を指しています。 その”日常生活の無意識行動”の中に実は様々な問題が内包されている事に多くの方は気付いておられない。その諸問題を解決する為、何かと難しいと思われている心理学と言う分野を解り易く生活に根ざしたテーマを元に説明させていただきたいと思っています。
2014年3月25日火曜日
常態行動心理学的売買認識の世界的格差について♪
本日のテーマは『売買認識の世界的格差』について。
先日面白いニュースを耳にした。
南フランスのニースでは珈琲の注文の仕方によって800円以上もの差額が出る店が出来たらしい。
勿論丁寧に注文する程安くなるシステムである。
私は是非このシステムを日本にも導入して欲しいと切に願う。
まだまだ日本では『お客様は神様です』的な風潮が購入者及び販売者双方に根強く残っているような気がしてなら無い。
私自身店員さんに罵声を浴びせる傍若無人な輩を多く目にしている。
フランスは共和制。
国の中で尤も国民の地位が高い国である。
翻り日本は民主主義国。
法の元の平等を唱えつつもやはり一部の資本家による特権政治は未だ健在である。
この制度的違いが文化の違いを産みそれが発想の違いを生んでいると思う。
最初この店の店長さんは半ば冗談で始めたらしいが意外と客の受けがよく特に混雑時は店内が緊張ムードになるのでそれを回避する意味においてもとても有効的な手段だと私も思う。
特に消費税増税後はこのシステムが日本でも生きてくると思う。
既に日本においてもスマイルは0円の時代は終わりに来ている。
これからはスマイルも有料化される時代の到来である。
それが嫌なら相手の立場を考慮し客である立場を誇示せぬ事である。
提供と購入は本来対等関係にある。
購入者はお金を払う事が義務であり提供者はそのお金を受け取り購入者が求める物を提供するのが義務である。
双方の間に上下関係はない。
その事を今一度購入する側はよく考えるべきだと考える。
私は相手が誰であれ初対面では礼を尽くし年上の方ならば敬語を使う。
そういう風に教育を受けてきたしそれが当たり前だと思っている。
そういう風潮がもっと日本全土に広まってくれる事を切に願う。
Today's theme is about "selling recognition worldwide gap'. Funny the other day news was heard. Seems to be able to shop in Nice in southern France by orders of the coffee comes out ¥ 800 more than the difference. That system would be cheaper as you order carefully, of course. Hope I come this system in Japan introduces you want. Still in Japan "customer is always right' on a trend buyer and seller entrenched on both sides if you feel like you're there. My many eyes you impudent fellow hurl hoot own clerk. France is a Republic. Although high country to the status of national country in. Enfold Japan is a democratic country. Appealing source of equality still privileged politics by some capitalist is still alive and well,. I think institutional differences cultural differences it from fuelling the difference in shipping. In the sense to avoid it first store manager this mid joke started with, but it seems is surprising and tourists often especially crowded at the shop tense mood becomes so very aerobic I also think an effective way. I think this system come alive in Japan especially after the consumption tax hike. Already in Japan smile 0 Yen era is coming at the end. In charge for smile from this era. Which do not show off the stand visitors in considering the position of the opponent if you don't like it. Offer and purchase the original equal relationship; Buyer is to pay duty and his donor the duty takes the money, ask the buyer to provide. Not up and down relationship between both sides. Think about that thing again buy side should think well. If you're older, I partner with anyone that at the first meeting salutation to use the honorific. That I have been educated that way, it's obvious. Hope that more such a trend will spread in the whole of Japan.
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