2014年4月6日日曜日

STAP細胞に見る年代的縦横経験論

今日のテーマは『STAP細胞に見る年代的縦横経験論』について。 今朝、朝日新聞に山中教授が今回の騒動について年代的な未熟さと日本国内における研究に対する国の支援の文化的遅れについて触れておられた。 確かに国の支援の文化的遅れに関しては異存はないが年代的な未熟さについて私は一常態行動心理学者として異議を唱えたい。 年齢と経験は比例関係にないというのが持論である。 日本は古くから終身雇用制度や年功序列制を敷いておりその慣習が崩壊しつつ有るとは言えまだまだ健在の部分もある。 特に顕著なのは制度的よりも精神面での残存性である。 未熟さとは本来年代で計る物ではなく経験で計るべきだというのが持論。 例えば戦火の中で生きる10代と日本人の50代を比べた時、成熟しているのは言うまでもなく戦火に生きる10代である。 生物学的な或いは生態学的な成熟度とは常、生命的危機意識と対の関係にある。 生物学的な或いは生態学的な生命的危機意識が高ければ高い程細胞に強い刺激信号が送られそれが細胞の活性力や成長速度を飛躍的に高める事は既に生物学や生態学及び遺伝子工学の分野では証明済みの事実である。 更に言えば今回のケースで言えばマスコミの侵した罪は決して軽くない。 ユニットリーダーだけをクローズアップし共に研究を重ねてきた仲間を蔑ろにするような偏った報道をすれば誰も好意的に取る者は居ないであろう。 其処からチームとしての結束力が弱められ粗捜しをされたら粗が出てくるのは自明の理。 しかもそれに理科学と一般との間の常識に対する捉え方の違いが加わればチームリーダーの不利は決定的。 マスコミはそれらの常識の違いもきちんと把握し報道すべきである。 勿論理科学界にもその常識の認識格差を埋める努力は行って戴きたい。 研究とは研究者のみが理解できていたら良いものではなく広くその研究が一般にも理解されてこそその真価を問われるのである。 一部の専門家だけが理解していれば良いのなら研究する必要も価値も無い。 その辺り理科学界にもこれからの努力を求める物である。 閑話休題。 経験の違いは生きてきた過程の違いである。 即ち生来型遺伝子ではなく学習型遺伝子を如何に自らが育て上げられるかによる。 どんな環境に置かれようとも自らの意志を確立しそれを貫く強い意志を持てれば今回のような騒動は回避可能領域であった。 回りの偏った常識に惑わされたのが今回の騒動の根本原因である。 だが何度でも人間は生きている限りやり直しが出来るのが人間の強みでもある。 一から出直し今度こそ研究を成功させて戴きたいと切に願います。 About watch STAP cell chronological aspect experience essay on the theme of today. This morning, the Asahi Shimbun Yamanaka fuss cultural lag in support of research in the age of immaturity and Japan domestic mentioned he was. Certainly wouldn't argue about cultural lag in support of the country about the immaturity period I as a normal behavioral psychologist who challenged you want to. Proportional relationship between the age and experience that is not in the theory. Deepening collapse of its customs and say, and on lifetime employment and seniority-order system from old Japan is still alive and well in some parts. Is most notably a system than in the effort of the spirit. That should be measured in experience and immaturity in this year's time things, not theory. For example are mature when compared to teens live in World War II and Japanese 50s in teen lives Needless to say itself Tuesday. Biological or ecological maturity and always the sense of a life crisis and a pairing of. High biological or ecological life crisis consciousness higher cells strong stimulus signal is sent that it increases dramatically the cell viability or growth rate is already in proven facts in the field of biology and ecology, and genetic engineering. Invaded mass media of speaking in this case moreover reserves are never lightly. Anyone take favorably if and then close up the unit leader, both have been making research fellow to alienated, such as biased coverage does not exist would be. Rough coming out from there became weak and cohesiveness as a team, find fault with was self-evident. And it join the difference between General and scientific common sense against the disadvantages of team leader decisive. Understanding differences in the common sense of those media outlets, should be reported. Efforts of course fill the common sense perception gap in the science academia gone, please. And study only the researchers understand I had good stuff, but is widely understood to the public its study questioned its real in. No need to study if you good if you understand some experts as well worth. At area science academia also seek from this effort. But I digress. Experience differences in differences in process have been living. That is according to learning gene how is raised is whether, rather than innate gene. Ruckus nobler strong will stick to it and established their will at least going to be placed in any environment like this is avoidable areas. Are misled by biased around the common sense in the root cause of this turmoil. But as many times as we redo as long as humans live there human strengths. And from one time mayoral research success crowned a want to hope.

0 件のコメント:

コメントを投稿